• egoethart

JA, MAAR HIJ!

Bijgewerkt op: 7 feb.

Men weet als geen ander hoe gemakkelijk het is om iemand de ‘schuld’ te geven, of de uitspraak ‘ja, maar’ in de mond te nemen. Een van de meest gehoorde argumenten bij een conflictsituatie is dat de tegenpartij niet voor rede vatbaar is. Beide partijen hebben namelijk een eigen perceptie van de werkelijkheid. Echter dienen we (volgens Wanda Everts) bij conflicten onderscheid te maken tussen praktische en principiële problemen. Elk type probleem vraag om een eigen oplossing. Praktische oplossingen voor praktische problemen. En principiële oplossingen voor principiële problemen.


De grondslag van conflicten

Het ontstaan van conflicten is erg divers. Een conflict kan bijvoorbeeld aanwakkeren door verschillen in normen en waarden, verschillende doelstellingen, verschillende percepties, verkeerde interpretaties, gebrek aan communicatie en/of een gebrek aan informatie. Deze laatste twee zijn de aanstichter van onderstaand voorbeeld…

Praktijkvoorbeeld

De eigenaresse van een Groothandel in voedingsmiddelen heeft drie jaar geleden een ervaren inkoper aangenomen, omdat ze zelf weinig ervaring had in deze branche. Na twee jaar gaat het slecht met het bedrijf en is er een meningsverschil ontstaan tussen de eigenaar en werknemer. De eigenaar vindt dat de werknemer achteraf een te hoog salaris heeft en niet presteert. De werknemer geeft naar eigen zeggen steeds adviezen en ideeën die niet opgevolgd worden door de eigenaar.


Sinds drie maanden zit de werknemer ziek thuis en de werkgever heeft loonbetaling stopgezet. De werknemer heeft al een advocaat ingeschakeld. De werkgever heeft via een relatie gehoord over de inzet van een mediator. Hier voelt ze wel voor, omdat ze niet zit te wachten op nog eens extra kosten van een rechtszaak.


Communicatie is de key

Al na twee gesprekken wordt duidelijk wat de onderliggende issues zijn. Het bedrijf staat er nog slechter voor dan de werknemer dacht, een eyeopener voor hem. Een faillissement lijkt onafwendbaar. Deze wetenschap geeft begrip en urgentie en daarmee ruimte om tot nieuwe oplossingen te komen.

Hokus pokus

We zijn over het algemeen niet goed in het managen van conflicten. Helaas bestaat er ook geen spreuk die alle problemen in één keer oplost. We laten een conflict te vaak (onnodig) uit de hand lopen. Er lijkt een reden aan ten grondslag te liggen die plausibel is, echter is dit lang niet altijd zo!



Zelf een mediator inschakelen? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven