• egoethart

HET SNEEUWBALEFFECT VAN IRRITATIES OP DE WERKVLOER

U kent het wel; kleine irritaties die herhaaldelijk terugkeren. Iedereen heeft een eigen manier van handelen, zowel in zijn of haar persoonlijke omgeving als op de werkvloer. In veel gevallen waaien onderlinge irritaties over, maar in sommige gevallen is dit het begin van een heus (arbeids-)conflict. Al helemaal wanneer men besluit hier niet met elkaar over te communiceren of te zoeken naar een oplossing. Zwijgen is namelijk een échte dooddoener…


Neem bijvoorbeeld…

… de collega die altijd precies om 17.00 uur zijn kind moet ophalen van de opvang, waardoor hij nooit eens iets langer kan doorwerken. Zijn collega is dan altijd de pineut als er nog een levering verlaat aankomt of nog bezig is. Het lijkt een praktisch probleem, dat zich manifesteert in een opvatting dat het belachelijk is om steevast en rigide je kind om 17.00 uur op te halen. Deze opvatting escaleert razendsnel naar een ruzie en er ontstaat een onwerkbare situatie.


Welles nietes spelletje

Er worden verwijten over en weer gemaakt via de manager die vaak niet weet hoe daar mee om te gaan: Persoon A is altijd de pineut na 17.00 uur op het werk en Persoon B voelt de druk om zijn kind voor 17.30 uur op te halen. Twee standpunten die recht tegenover elkaar staan en allebei hebben ze ‘gelijk’. Hoe kom je daar uit? Tijd om een neutrale derde in te schakelen!


Who’s right?

Een conflictbemiddelaar of mediator helpt te onderzoeken wat het onderliggende issue is. Pas als daar meer duidelijkheid over ontstaat komt er meer begrip voor elkaar en kan er naar een oplossing gewerkt worden. Inzichten leiden namelijk tot onderling begrip en de bereidheid om met elkaar tot werkbare situaties te komen.

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven