• egoethart

VIER EFFECTIEVE TIPS BIJ ARBEIDSCONFLICTEN

Bijgewerkt op: 7 feb.

Werkgevers stellen hogere eisen en werknemers weten steeds beter wat ze wel en niet willen. Discussies en frustraties op de werkvloer zijn hierdoor onvermijdelijk en kunnen uitmonden in een conflict. Daarom vier tips voor HR-managers voor het voorkomen of omgaan met een conflict.

1 Erkennen en herkennen van de signalen

Het begint met het tijdig herkennen van de eerste signalen die kunnen wijzen op het ontstaan van een conflict:

1. collega’s die elkaar ontlopen of over elkaar spreken in plaats van met elkaar;

2. tegenwerking, afspraken structureel niet nakomen, veel discussies, ook over minder essentiële zaken;

3. het ziekteverzuim stijgt zonder duidelijke medische oorzaken;

4. afnemende motivatie bij medewerkers.

Meer weten over hoe u de signalen van een conflict herkent? Lees dan mijn vorige blog.

2. Wacht niet te lang met ingrijpen

Als u een signaal hebt gekregen van een spanning tussen twee of meerdere collega’s, wacht dan niet te lang af, maar ga met hen in gesprek. Zeker als er al sprake is van escalatie! In de praktijk merk ik vaak dat mensen elkaar uit de weg gaan, bang zijn om zaken te groot te maken of de situatie nog even aankijken. Problemen en ruzies gaan echter niet vanzelf over, maar worden juist groter zonder ingrijpen. Vermijd e-mailen en ga in gesprek!

3. Wees onpartijdig

Pas op met aannames! Wat ik in de praktijk vaak zie gebeuren is dat er (on)bewust toch al bepaalde aannames worden gedaan in plaats van te toetsen. Foutieve aannames en slecht luisteren vergroten namelijk de kans op escalatie . Door zelf vroegtijdige uitspraken te doen, zou u de zaak onnodig op scherp kunnen zetten. Laat betrokkenen met elkaar aan tafel gaan, neem daarvoor echt de tijd en pak zelf een bemiddelende, neutrale rol.

4. Schakel een mediator in

Nee, dit is geen standaard verkooppraatje. Probeer op tijd in te zien dat een conflict mogelijk meer hulp nodig heeft dan u kunt bieden. Ook blijkt het in veel gevallen lastig om als HR-manager een écht onpartijdige houding te hebben, al is het maar vanwege de perceptie van een medewerker. Zoek een gecertificeerde mediator met een specialisatie in arbeidsconflicten.

6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven