• egoethart

HOE BRENGT U DE KOSTEN VAN CONFLICTEN OMLAAG?

Rechtsbijstandsverzekeraars zien al jaren dat het aantal arbeidsconflicten toeneemt. Werd een aantal jaren geleden de stijging vooral toegeschreven aan slechte economische omstandigheden, steeds vaker worden individualisering en verharding van de maatschappij als belangrijke factoren gezien. En niet alleen bij grote organisaties, zeker ook binnen het MKB groeit het aantal conflicten.

In de context van deze ontwikkelingen opereer ik nu als adviseur en mediator, samen met een aantal partners. We doen dit vanuit een heldere visie en missie.


Conflicten kunnen in elk bedrijf voorkomen

Vanuit mijn jarenlange ervaring als manager heb ik natuurlijk met conflicten te maken gehad. Overal waar mensen samenwerken komen namelijk conflicten voor. Partijen hebben een verschil van mening over een zakelijke kwestie of hanteren waarden en opvattingen die onverenigbaar blijken te zijn. Abstracte beschrijvingen voor situaties waar mensen niet meer met elkaar praten, elkaar tegenwerken, pesten, zich ziek melden, de zaak saboteren, ontslagen worden etc. Een veel voorkomend misverstand is dat voor het ‘managen van een conflict’ altijd hulp van derden ingeschakeld moet worden. En dat is dan in de praktijk vaak een kantonrechter. Nog steeds wordt een (te) groot deel van de conflicten via juridische procedures opgelost.


Een gang naar de rechter is lang niet altijd nodig

In mijn visie begint het managen van conflicten ofwel conflictmanagement veel eerder. Namelijk met het voorkomen van onnodige conflicten. Hiervoor is het nodig dat binnen een bedrijf beschreven wordt hoe men met conflicten omgaat. Klinkt als een open deur, maar een gestructureerd beschreven aanpak ontbreekt nogal eens.

Tussen zelf oplossen óf een gang naar de rechter bestaan nog veel alternatieve mogelijkheden, zoals conflictcoaching, mediation, arbitrage of mengvormen. Uit gesprekken met ondernemers en managers blijkt dat veel méér conflictsituaties zich lenen voor een alternatieve aanpak dan zij vooraf dachten. Het inzetten van de juiste middelen op het juiste moment leidt niet alleen tot betere oplossingen, maar betekent ook besparingen in tijd en geld.

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven