• egoethart

EIGENWIJS EN EIGENZINNIG IS NIET ALTIJD EFFECTIEF

Ondernemers doppen hun boontjes graag zelf. Logisch, de ware ondernemer is immers een onafhankelijke denker en eigengereid. Het zijn mannen en vrouwen die vooral kansen en mogelijkheden zien. En van mening zijn dat ze alles zelf moeten doen. Dat is de basis van hun succes. Maar er zit ook een addertje onder het gras. Zij zien vaak wel de mogelijkheden, maar liever niet de moeilijkheden. ‘Ik heb geen probleem’ Onlangs gaf ik een presentatie voor ondernemers over het omgaan met conflicten. De opkomst was goed, ik zou bijna zeggen: ondanks het onderwerp. Om de aandacht direct te vangen vroeg ik nogal blijmoedig: ‘Bij wie heeft zich het afgelopen jaar binnen het bedrijf een conflict afgespeeld…’? In tegenstelling tot mijn ervaringen met presentaties voor HR-managers of managers van instellingen werd er geen vinger opgestoken en bleef het pijnlijk stil. Gelukkig werd het ijs gebroken door iemand die riep dat ik nu wel een klein conflictje had met de zaal. Het kwam later allemaal goed. Maar het is natuurlijk wel heel herkenbaar en te verklaren. Focus op onmogelijkheden of moeilijkheden zit niet per definitie in het ondernemers-DNA. Check het maar eens in een gesprek met een echte ondernemer. Alles loopt op rolletjes, de sfeer is uitstekend en men weet altijd direct wanneer er wat speelt binnen het bedrijf. De realiteit is weerbarstiger Onderzoeken tonen aan dat juist in het MKB 1 op de 3 bedrijven wordt geconfronteerd met conflicten van allerlei aard, dus ook tussen ondernemer en medewerker. Een exemplarische casus hiervan is de volgende. Het ging om een tamelijk jong bedrijf dat twee jaar geleden werd gestart en nu acht medewerkers telde. Een van de medewerkers had meer ervaring in de branche dan de ondernemer, maar zat nu al maanden ziek thuis. Er was wrijving ontstaan omdat de resultaten achterbleven en over en weer werden naar elkaar verwijten gemaakt. Beiden ervaarden stress en er was sprake van een impasse. Gelukkig was er een verstandige bedrijfsarts die mediation voorstelde. Omdat het conflict de oorzaak was van de ziekte. Twee moeizame gesprekken volgden. Uiteindelijk bleek het vanaf het begin al niet goed gezeten te hebben en lag de kern van het probleem op een heel ander vlak dan beiden vooraf dachten. Een goed gesprek had echter nooit plaatsgevonden. ‘Geen tijd’, ‘doorgaan en geen gezeur’ is vaak het adagium. De situatie was uiteindelijk behoorlijk geëscaleerd waarbij de ondernemer de loonbetaling stopte, de werknemer juridische hulp had ingeroepen en men elkaar niet meer wilden zien. Weten wanneer je iemand inschakelt ​De vragen die ze elkaar niet stelden kwamen in het gesprek met de mediator wel op tafel en dat gaf veel inzicht. Uiteindelijk wisten ze na twee mediation-sessies dat ze niet meer met elkaar door wilden. Nu lag de weg echter wel open om hier samen goede afspraken over te maken. Wat ook gebeurde. Soms moet je even tegen je natuur in ‘pas op de plaats’ maken, om daarna je kernkwaliteit weer volledig te kunnen benutten. En een neutrale derde inschakelen kan een versnelling brengen is dit proces. Hoe eerder, hoe beter.




0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven